راهنمای آموزش کامپیوتر

آموزش مجازی

ضبط آموزش روی مانیتور

فیلمبرداری

ضبط صوتی به طور مجزا

آمادگی

محتوای آموزشی

سیستم‌های انگیزش بیرونی

روال ارزیابی

لیست هوشمند کلاسی

  • تعیین سطح و مشخصات دانش‌آموز
  • ترم اول لیست حضور و غیاب
  • ترم اول آزمون‌های کلاسی
  • ترم اول سمینار‌ها
  • ترم اول مقالات علمی
  • ترم اول مهارت‌های فردی
  • ترم دوم لیست حضور و غیاب
  • ترم دوم آزمون‌های کلاسی
  • ترم دوم سمینار‌ها
  • ترم دوم مقالات علمی
  • ترم دوم مهارت‌های فردی
  • ترم اول معدل‌های مستمر
  • ترم دوم معدل‌های مستمر
  • کارنامه‌ی مدرسه

جدول محاسبه نمرات

۲۰ نمره مستمر(با ضریب معین) + کارنامه‌ی درس کامپیوتر + کارنامه‌ی مدرسه

وزن: ۱۰ آموزش فنی (specific course)

سیاست کلی: تدریس تعاملی درسنامه‌ی معین برای هر سطح و سنجش آموخته‌ها

جزئیات:

وزن: ۵ حضور و غیاب (به استثنای غیبت‌های غیر موجه)

اختلال در نظم کلاس -۰.۵

سوالات امتیازی +۰.۲۵

وزن: ۵ آزمون‌های کلاسی

وزن: +۲ درصورت پاسخگویی به زبان انگلیسی و استفاده از واژگان فنی

وزن: ۷ فعالیت‌های پژوهشی (research activities)

سیاست کلی: دانش‌آموز محوری، آشنایی با دانش به روز، بستری مناسب برای نوآوری آموزشی

جزئیات:

وزن: ۶ سمینار‌ها

وزن: ۲ درک مطلب، انتخاب موضوع، نگاه پژوهشی (قبل از سمینار)

وزن: ۲.۵ ارائه، پاسخگویی به پرسش‌های دانش‌آموزان یا دبیر، نحوه پرزنتیشن، اسلاید‌ها (هنگام سمینار)

وزن: ۱ گزارش‌کار و خلاصه رئوس مطالب و توضیحات، قالب متن، صفحه‌بندی استاندارد و کیفیت مطالب

وزن: ۰.۵ پرسش دبیر از دانش‌آموزان مخاطب سمینار (مخاطبین)

وزن: ۱ آزمون از مقالات علمی (موضوعات کاربردی، متنوع و با جذابیت با توجه به رده‌ی سنی و علاقه‌ی کلاس)

مطالعه در منزل، رفع اشکال و توضیح و آزمون در مدرسه

وزن: +۲ هرگونه فعالیت جنبی کامپیوتری مانند طراحی سایت، مشاهده‌ی مستندات علمی یا toturialهای آموزشی، تولید محتوا و حضور فعال در جوامع کامپیوتری، ویکی نویسی، ترجمه، تحقیق و تحلیل و نقد، برنامه‌نویسی و ….

وزن: ۳ مهارت‌های فردی (skills)

سیاست کلی: افزایش مهارت و سرعت استفاده از کامپیوتر

جزئیات:

مهارت شماره‌‌ی ۱: تایپ ده‌انگشتی فارسی (آزمون‌های املا و ۳ دقیقه وقت برای تصحیح پایانی)

سیاست کلی: افزایش سرعت تایپ و آموزش مهارت تایپ ۱۰ انگشتی و افزودن حروف یک سطر جدید از کیبورد بعد از چند آزمون

وزن: -۰.۲۵ هر حرف اضافه یا کم

وزن: -۰.۵ نگاه روی کیبورد

مهارت شماره‌‌ی ۲: تایپ ده‌انگشتی انگلیسی (آزمون‌های املا و ۳ دقیقه وقت برای تصحیح پایانی)

سیاست کلی: افزایش سرعت تایپ و آموزش مهارت تایپ ۱۰ انگشتی و افزودن حروف یک سطر جدید از کیبورد بعد از چند آزمون

وزن: -۰.۲۵ هر حرف اضافه یا کم

وزن: -۰.۵ نگاه روی کیبورد

مهارت شماره‌ی ۳: استفاده از خط فرمان (ارائه‌ی یک instruction استاندارد و دادن وقت برای اجرای آن)

سیاست کلی: مهارت انجام instructionها

وزن: ۳ بر اساس بارم‌بندی انجام هر مرحله

مهارت شماره‌‌ی ۴: روش جستجو در اینترنت (پیدا کردن راه‌حل مناسب)

سیاست کلی: استفاده از اینترنت و جستجو

وزن: ۳ بر اساس کارنامه‌ی کیفی این مهارت و نظر دبیر

مهارت شماره‌ی ۵: صفحه‌بندی یک مقاله‌ی خام و کار با نرم‌افزارهای office

سیاست کلی: یادگیری صفحه‌بندی استاندارد با نرم‌افزار Latex یا XePersian و به کار بستن سلیقه

وزن: ۳ بر اساس کارنامه‌ی کیفی این مهارت و نظر دبیر

مهارت شماره‌ی ۶: محیط هوشمند و پیدا کردن راهکار‌های مناسب

سیاست کلی: توانایی آزمون و خطا بدون داشتن هیچ دانش قبلی و به کار گرفتن تجربه‌ی حاصل از آن

وزن: ۳ بر اساس کارنامه‌ی کیفی این مهارت و نظر دبیر

مهارت شماره‌ی ۷: کار با ابزار شبکه

سیاست کلی: سر سوکت زدن، سیم کشی، شناخت سیم‌ها، عیب یابی، تنظیم مودم و ….

وزن: ۳ بر اساس کارنامه‌ی کیفی این مهارت و نظر دبیر

مهارت شماره‌ی ۸: سر هم بندی سخت افزار و آشنایی با قطعات کامپیوتر

سیاست کلی: شناخت مشخصات مربوط به قطعات سخت‌افزاری و تهیه سخت افزار مناسب با توجه به نیاز کاربر و توانایی سرهم بندی آن

وزن: ۳ بر اساس کارنامه‌ی کیفی این مهارت و نظر دبیر

وزن: +۲ پروژه‌های دانش‌آموزی (project)

سیاست کلی: پیدا کردن راهکارها و ایده‌های نو برای استفاده از دانش قبلی بجای تکالیف از پیش تعیین شده و رونویسی‌وار

شامل: موضوع تعیین شده توسط دبیر برای هر دانش‌آموز یا فعالیت دانش‌آموز در نمایشگاه مدرسه درصورت موافقت مدرسه با این طرح یا درصورت رضایت از کلاس و موافقت مدرسه گزارش و فعالیت‌های دانش‌آموزان در اردوی کامپیوتری خارج از ساعت کلاس

۲۰ نمره نهایی (با ضریب معین) + کارنامه‌ی مدرسه

ویژه‌ی سال سوم دبیرستان (آزمون ۸ سواله از نمونه سوالات متن کتاب درسی با دو سوال برای حذف اختیاری)

برای سایر مقاطع آموزشی (آزمون کتبی بسیار ساده از نکات کلی و مشخص شده‌ی درسنامه)

کارنامه‌ی درس کامپیوتر

(کارنامه‌ی دستنویس)

جدول کیفی گزینشی مهارت:

- توانایی حل مساله (problem solving)

- توانایی تحلیل فرایند (analyse)

- توانایی تطابق و یافتن ارتباط میان کامپیوتر و زندگی روزمره

- توانایی استفاده از موس و کیبورد و کار با قطعات کامپیوتری

- توانایی آزمون و خطا در شرایط کنترل شده

- دانش عمومی و مبانی کامپیوتر

- فعالیت در کلاس

- آشنایی با زبان انگلیسی

کارنامه‌ی کیفی:

ریشه‌ی بعضی کمبود‌ها در کارکرد آموزشی دانش‌آموز چیست و چگونه می‌توان آنها را برطرف نمود؟

مطالعه‌ی چه منابع آموزشی یا روانشناختی را برای برطرف نمودن این مشکلات توصیه می‌کنید؟

چه زمینه‌های تحقیقاتی را با توجه به عملکرد و استعداد دانش‌آموز برای ادامه‌ی آن مناسب میدانید؟

آیا علاقه به شاخه‌ی تخصصی خاصی از دانش کامپیوتر در او می‌بینید؟

درصورت علاقه‌ی ایشان به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر چه شاخه‌ای از علم کامپیوتر را مناسب میدانید؟

چه توصیه‌ای به خانواده‌ی دانش‌آموز دارید؟

پیشرفت تحصیلی این دانش‌آموز در درس کامپیوتر را چگونه ارزیابی میکنید؟

در آخر اگر پیشنهاد خاصی برای دانش‌آموز یا خانواده‌ی او دارید بنویسید.

انطباق با نظام‌های آموزشی رسمی و بیرونی

امکانات

  • آزمایشگاه‌ها
  • اتاق کامپیوتر
  • سالن کنفرانس

بازدیدها و اردو‌های علمی

کنفرانس

مستندات آموزشی

طرح درس

برنامه‌نویسی

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس خوب چهار مهارت زیر لازم است.

مهارت‌ها
خواندن و نوشتن

مانند هر زبان دیگری، اولین قدم برای برنامه‌نویسی هم یادگیری خواندن و نوشتن است. در این مرحله تایپ کردن کدها و اجرای آن به دانش‌آموز کمک می‌کند تا نام‌ها و سمبل‌ها را یاد بگیرد و مطالعه‌ی زبان جدید را یاد بگیرد. بدون گذراندن این مرحله شما حتی یاد نخواهید گرفت که یک نرم‌افزار چگونه کار می‌کند. تا حدودی مهارت‌های تایپ کردن در این مرحله تقویت خواهد شد. باور نادرست عموم این است که با گذراندن این مرحله و یادگیری خواندن و نوشتن شما به آخرین مرحله‌ی برنامه‌نویسی رسیده‌اید در حالیکه هنوز سه مرحله تا برنامه‌نویس شدن باقیست.

توجه به جزئیات

مهم‌ترین مهارتی که بین برنامه‌نویس خوب و بد در هر سطحی از تخصص تمایز ایجاد می‌کند میزان توجه به جزئیات است. همچنین این مهارت به شما کمک خواهد کرد اشکالات کارتان را پیدا کنید و برنامه‌یتان را debug کنید. در این مرحله شما یاد می‌گیرید چگونه الگوریتمی بی‌نقص ارائه داده و آن را طوری پیاده‌سازی کنید که هیچ باگی رخ ندهد.

توانایی بصری

رشد این مهارت زمان زیادی می‌برد. یکی از کارکردهای این مهارت تشخیص بصری تفاوت‌ها بین دو قطعه کد است. البته ابزارهای زیادی هستند که تفاوت‌ها را به ما نشان می‌دهند اما روش صحیح آموزش به گونه‌ایست که دانش‌آموز را وادار کند در ابتدا این سختی را بپذیرد. زیرا این ابزارها تفکر برنامه‌نویسی را تنبل می‌کند و این همان چیزیست که مورد نیاز ماست. یکی دیگر از کارکردهای این مهارت کامپایل کردن یک کد با ذهن است. دانش‌آموز در مهارت خواندن و نوشتن یاد میگیرد مسائل دشواری را حل کند و برنامه‌ای که قرار است کار خاصی انجام دهد را بنویسید ولی عکس این موضوع نیازمند مهارت بسیار بیشتریست. اینکه بتواند با دیدن کد بگوید این کد چه کار می‌کند یا در واقع آن را کامپایل کند. باز هم این یک مهارت بصریست زیرا کامپایلرها می‌توانند اینکار را انجام دهند اما از دانش‌آموز انتظار می‌رود اینکار را خودش انجام دهد. در انتهای این مرحله دانش‌آموز می‌تواند به درکی از برنامه‌نویسی خواهد رسید که به جای طراحی یک الگوریتم و نوشتن یک برنامه، برنامه‌ای که باید بنویسد را ابتدا تصور می‌کند و سپس در هر مرحله چیزی که نوشته را با آن مقایسه می‌کند!

مهندسی نرم‌افزار

مهارت‌های نوشته شده تا اینجا هر کسی را برنامه‌نویس می‌کند اما برنامه‌نویس بودن برای حل مسائل دنیای واقعی کافی نیست. یک دانشجوی علوم کامپیوتر احتمال دارد مهارت‌های گفته شده را خیلی بهتر از مهندسین نرم‌افزار داشته باشد.

COPY-PASTE
میانبرها و کاتالیزورها
حل مسائل بیشتر

ترس از شکست

در ابتدای راه امکان دارد هیچ چیز نفهمید و برایتان عجیب باشد اما اصلا عجیب نیست همانطور که قبلا گفتم یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی دقیقا مانند زبان‌های دیگر است و این هیچ چیز نفهمیدن در ابتدای راه آنجا هم مشاهده می‌شود.

اگر مدام حل تمارین را متوقف کنید یا از دیگران بخواهید آن‌ها را انجام دهند هیچوقت به مقصدی که می‌خواهید نخواهید رسید.

به موفقیت‌هایی که کسب می‌کنید مغرور نشوید. به تلاشی که برای رسیدن به آن‌ها میکنید افتخار کنید.

اخطار برای کسانی که باهوشند یا برنامه‌نویس متولد شده‌اند

متاسفانه این غرور مهمترین عامل عدم یادگیری کامپیوتر در سنین پایین‌تر است!

تعیین سطح

مشخصات دانش‌آموز

سوالات عمومی

۱. شما در منزل از چه خانواده‌ی سیستم‌عامل عموما استفاده میکنید؟

- GNU/Linux

  کدام نسخه؟

- GNU/Hurd

- Mac

- Windows

  کدام نسخه؟

- سایر موارد

سنجش میزان آشنایی با مباحث درسی

آزمون‌ها

محتوای تکمیلی

اسلاید‌ها

درسنامه

منابع آموزشی

تکلیف؟

روش تدریس

warm up

آزاد گذاشتن دانش‌آموز برای دریافت مطالب

آزمودن زایش فکری

چرخه‌ی پیشرفت

یادگیری ⇒ نمره ⇒ انگیزه ⇒

عکس این چرخه نیز وجود دارد.

محتوای درسی

جامعه و مشارکت

روش تدریس

آموزش مجازی

استانداردها

COPY-PASTE

برگ تقلب

پیش از هر امتحان یک برگ زردرنگ مخصوص در ابعاد letter به هر دانش‌آموز داده می‌شود.

چرا کتاب باز نه؟

استاندارد کارنامه

وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى

و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست

(آیه ۳۹ سوره‌ی نجم)

کارنامه‌ی تفصیلی درس کامپیوتر

بازی

انتظارات

زایش فکری

تعامل

یادگیری

یاددهی

تولید

خلاقیت

مهارت

اخلاق

آگاهی و نیاز

انگیزه‌های غیر واقعی

نمره

تشویق